MOTOROVÉ SANE


Písal sa rok 1914, v ktorom sa 44-ročný Štefan Banič, rodák z Neštichu u Smoleníc a občan Rakúska-Uhorska, rozhodol podať viacero žiadostí o patenty v USA. Všetky prihlášky týchto patentov predstavovali technický um predkladateľa, ktorý od roku 1907 žil v mestečku Greenville v Pensylvánii.

Ako prvý patent si dal zaregistrovať puzzle, ktorý predstavoval akýsi 3D hlavolam poskladaný z 5-ich rovnakých dielikov a jedného dielu mierne odlišného. Tvar jednotlivých dielov vzdialene pripomína časti dreveného štipca, ktoré snáď po úprave poslúžili ako základ na výrobu funkčného puzzle predtým, než bola podaná patentová prihláška v 20. januára 1914 pod americkou verziou mena autora – Stephan Banič. Vzhľadom na jednoduchosť produktu bolo o schválení patentu rozhodnuté veľmi rýchlo už 9. júna 1914.

Patent na Puzzle bol iba predvojom na omnoho väčšie patentové riešenia. Zima roku 1914 v Pennsylvánii ešte ani riadne neskončila a Štefan Banič už podával 22. apríla svoju druhú žiadosť o registráciu patentu nazvaného Motorové sane. Ťažko povedať či v tomto výrobku vycítil trhovú medzeru v mekke automobilizmu alebo zima bola iba príliš tuhá, no voči predchádzajúcemu Puzzle patentu išlo o kompletné riešenie veľkého výrobku. O tom, že Š.Banič správne uvažoval, hovorí i to, že snežné skútre napokon prišli na trh s praktickejšími technickými riešeniami a sú v obľube i v súčasnosti.

Príloha patentu Motorové sane od Štefana Baniča

Patent Motorových saní neriešil typ konkrétnej pohonnej jednotky, ale technické riešenie pohonu po snehu. Mal niekoľko zaujímavých, no zároveň nepraktických riešení. Ako pohon slúžili malé lopatky, viď detail na obrázku označený ako Fig.5 . Tieto lopatky boli umiestnené na zadnej náprave a predstavovali akoby dve kolesá, každé s 12-imi lopatkami. Zadná náprava mala po oboch stranách špeciálne uchytenie do rámu (Fig.4), toto uchytenie bolo namontované na zadné lyže. Predné lyže boli pre zmenu uchytené na špeciálnom odpruženom otočnom riadení (Fig.3).

Patent bol schválený po 3 rokoch od podania prihlášky, na dokumentoch je uvádzaný dátum 29. mája 1917. Či prišlo i k zakúpeniu práv na tento patent zo strany nejakého investora, nie je známe. Viditeľné je však to, že vývoj budúcich snežných vozidiel a skútrov sa napokon vybral iným smerom.

Ako poslednú vlastnú patentovú prihlášku podal Štefan Banič 3. júna 1914 známu žiadosť o registráciu padákoveho systému so systémom teleskopických ramien, ktorá bola schválená 25. augusta toho istého roku.

Po viac než 100 rokoch by sa dalo napísať, že Štefan Banič vedel vyvíjať logické hračky, predvídal snežné skútre a bol snáď aj base jumper.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.