NÁRAZNÍKY PRE ŠKODU


Prepreg je polotovar slúžiaci k výrobe vláknových kompozitov, hlavnú zložku tvorí sklovláknová výstuž čiastočne vytvrdená živicami. Po vrstvení sa dotvarováva vo formách pôsobením tlaku a tepla. V súčasnosti sa tento kompozit používa už v celom spektre produktov, u ktorých je treba dosiahnuť vysokú pevnosť pri nízkej hmotnosti. Dá sa nájsť u kostier superšportových bicyklov, krídiel lietadiel Boeing alebo i v športových automobiloch.

Prepreg

Začiatky jeho výroby a použitia siahajú v Československu do roku 1975, keď bola v Skloplaste Trnava vyrobená prvá stabilná vzorka lisovaného prepregu. V prvých rokoch sa používal na výrobu úžitkových predmetov akými boli sedačky, kryty svietidiel alebo čistiace hrebene na pohyblivých schodoch.

Typické zloženie prepregu v Skloplaste Trnava obsahovalo 38% sklených vlákien, 30% polyesterovej živice, 30% plnív a separátorov a 2% chémie slúžilo pre predĺženie životnosti a stabilizáciu produktov.   

NÁRAZNÍKY ŠKODA

Do 80-ich rokov používala AZNP Škoda oceľové nárazníky, ktoré vyžadovali drahú chromovú povrchovú úpravu, v prípade akéhokoľvek poškodenia alebo v prípade zle vyhotovenej povrchovej úpravy nárazníky samozrejme korodovali. Zahraničné automobilky začali už v predchádzajúcom desaťročí používať plasty na rôznych častiach karosérie, podobná evolúcia sa nevyhla ani vtedajšiemu AZNP Škoda ako hlavnému výrobcovi osobných automobilov v socialistickom Československu. 

Novinka v podobe prepregových plastových nárazníkov bola pôvodne určená iba pre niektoré exportné verzie radu GLS a GL a pre model Škoda Garde. Lisovacie formy nárazníkov pre tieto modely boli vyrobené vo firme Ranger Italiana, prevzatie foriem závodom Skloplast od talianskeho výrobcu bolo uskutočnené v novembri 1981. Pre úplnosť informácií treba dodať, že dizajnérom nárazníkov bol František Boch z Kvasín.

Na výrobu predného nárazníka sa používalo 3.5 kilogramu prepregu, zadný nárazník obsahoval 2.75 kilogramu prepregu. Na výrobu nárazníkov slúžili v Skloplaste dva lisy, v jednom sa lisovali stredné časti predných a zadných nárazníkov, v druhom bočné časti pri tlaku 20 megapascalov a teplote 140 stupňov Celzia. Po ochladení pracovníčky nárazníky očisťovali od zbytkov plastu, po tejto operácii boli nárazníky prichystané na expedíciu zákazníkovi. V druhom roku výroby sa počítalo s produkciou približne 27000  súprav nárazníkov.

Ako píše motoristický časopis Stop v roku 1982, trnavský Skloplast bol jediným a prvým výrobcom prepregu v Československu, išlo o „významný krok v modernizácii a efektívnosti výroby sklolaminátov a došlo k zlepšeniu vlastností a vzhľadu“. 

 V roku 2001 bol podnik Skloplast a.s. v Trnave odkúpený a začlenený do skupiny podnikov Johns Manville, ktoré sú v portfóliu investičnej spoločnosti Berkshire Hathaway. 


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.