Vďaka historicky strategickej polohe bola Trnava predurčená mať silné železničné zázemie nutné pre jednotlivé priemyselné podniky v meste a okolí.
Postupne vznikala trať z Bratislavy, úzkorozchodná železnica v okolí Smoleníc a Dobrej Vody, či trať na Kúty a iné lokálne trate. Veľmi špecifická situácia vznikla po roku 1980, keď bola síce parná prevádzka postupne utlmovaná a ukončená na všetkých tratiach Československých dráh, no nadaľej niekoľko parných rušňov zostalo v prevádzke na železničných vlečkách obsluhujúcich trnavské závody. Trnava sa tak stala fungujúcim skanzenom pre všetkých fanúšikov parnej trakcie, ktorí ju hojne navštevovali.
Vďaka tejto jedinečnej histórii je v Trnave veľa bývalých zamestnancov, pamätníkov alebo podporovateľov združených v Klube priateľov železníc Trnavy a okolia.
Navoďte si chvíle pohody večerným rozčítaním niektorej z uvedených starších či novších kníh a brožúr, alebo sa dokonca môžete stať členom Klubu priateľov železníc Trnavy a okolia, ktorý aktívne udržuje túto dlhú históriu http://www.kpzt.sk . Klub podporuje pravidelné konferencie, pripomienkové akcie v širokom okolí, mená mnohých členov klubu je možné nájsť ako autorov novšie vydaných kníh v posledných rokoch.
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-63-150x150.jpeg)
100 rokov trate Trnava – Senica – Kúty
Dušan Dolnák, Metod Dráb, Marko Engler, Marián Školník
ROTAP Trnava
1998
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/12/797AE700-A3FC-4629-B53C-7E2B03B97962-250x250.jpeg)
120 rokov trate Trnava – Smolenice – Jablonica – Kúty
Marko Engler
Kon-Press Trnava
2018
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/12/26E7D525-A208-46F6-8FFC-CF9C99681724-250x250.jpeg)
120 rokov trate Jablonica – Brezová pod Bradlom
Marko Engler
Kon-Press Trnava
2019
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-64-150x150.jpeg)
130. Výročie započatia prevádzky konskej železnice Bratislava – Trnava 1846 -1976
Štefan Behro a kolektív
Pravda a Polygrafické závody, Trnava
Nákladom 3000 kusov
![www.trnavskemuzeum.sk](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-22-150x150.jpeg)
ČSD Dielne Trnava 1925-1965
František Maron a kolektív
Polygrafické zavody, Trnava
2000 výtlačkov
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-62-150x150.jpeg)
Malokarpatské úzkorozchodné železnice na panstvách Pálfiovcov
Tomáš Haviar
Kysucké múzeum v Čadci 2013
Tlačiareň P+M, Turany
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-65-150x150.jpeg)
Prvá konská železnica z Bratislavy do Trnavy a Serede
Klub priateľov železníc Trnavy a okolia
Spoločnosť 7 Plus
1996
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-61-150x150.jpeg)
Smolenice a železnice v okolí
Marko Engler
Lobl Olomouc
2012
Trnavské železnice
Bohuslav Kráľovič
Kasico Bratislava, SpoSoIntE Trenčín 2018
Recenzenti Marko Engler, Miroslav Franko
![](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-60-150x150.jpeg)
Železnice v okolí Smoleníc a Dobrej Vody
Marko Engler
Vlastným nákladom Marka Englera
2017
![www.trnavskemuzeum.sk](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-21-150x150.jpeg)
Železnice v službách trnavského cukrovaru 1917-1962
Tomáš Haviar
Vlastným nákladom 2012
Tlačiareň P+M, Turany
![www.trnavskemuzeum.sk](http://www.trnavskemuzeum.sk/wp-content/uploads/2019/02/image-20-150x150.jpeg)
Železničné opravovne a strojárne Trnava 1925-1975
Milan Jurina, Jozef Pinček
Polygrafické závody, Trnava
Náklad 3000 výtlačkov