HRČEK & NEUGEBAUER


Logo firmy H&N

Firma Hrček a Neugebauer sídliaca v Královom Poli (Brno) začínala ako výrobca kočiarov v 19. storočí, no vzhľadom na silný rozvoj iných automobilových výrobcov sa v 20-ich rokoch minulého storočia zamerala na výrobu komunálnej, zametacej, čistiacej a hasičskej techniky. Jeden z hasičských vozov zakúpil i Dobrovoľný hasičský zbor mesta Trnavy.

Písal sa rok 1930 keď sa hasičský zbor rozhodol zakúpiť protipožiarny voz a striekačku. Ako najlepšia ponuka sa javila možnosť kúpy od firmy Hrček & Neugebauer, jedného z najvýznamnejších výrobcov hasičskej techniky v 1. československej republike. K ďalším veľkým vtedajším výrobcom patrili Stratílek, Smekal, Čermák, Ebert a iní. Firma Hrček a Neugebauer mala v tej dobe pozitívne odporúčania od zákazníkov z blízkeho okolia Trnavy, medzi ktorých patril Hlohovec, kde bol od roku 1928 v nasadení kropiaci voz na podvozku Walter, ktorý mal kapacitu 2000 litrov. Ešte staršia kombinovaná striekačka od tohto výrobcu existovala v Piešťanoch od roku 1923. Zhodou náhod sa v roku 1930 rovnako Piešťany i Trnava rozhodli posilniť svoje protipožiarne kapacity a vybraný bol rovnaký dodávateľ pre hasičský voz i samostatnú striekačku, no s rozdielnymi parametrami výkonu.

Fotka hasičského vozu pred expedíciou od výrobcu

Zástupcovia dobrovoľného hasičského zboru mesta Trnavy sa rozhodli pre hasičský voz na podvozku značky Walter, ktorý výkonovo prekonával Piešťanmi vysúťažený voz na podvozku Škoda. Trnavský voz mal vpredu pred motorom umiestnené silnejšie čerpadlo o výkone 1000 litrov za minútu pri tlaku 10 atmosfér. Voz mimo 2 členov kabíny umožňoval prepravu ďalších 6 hasičov sediacich po trojiciach po strane. Vzadu boli umiestnené navijáky hasiacich hadíc, nasávacie hadice, rebríky a iné náradie boli umiestnené pozdĺžne vo voze. Nad všetkým dominovalo červené svetlo upozorňujúce ostatných členov pozemnej prevádzky.

Prípojná motorová hasičská striekačka na jednonápravovom prívese mala výkon 500 litrov za minútu pri tlaku 7 atmosfér.

Snáď i podľa úspešnej prevádzky vozidiel a striekačiek v meste Trnava a okolí (Budmerice 1930, Častá 1930) firma Hrček a Neugebauer obdržala ďalšie objednávky na hasičský voz (Hlohovec 1936) a niekoľko hasičských striekačiek pre dediny v okolí (Cífer 1932, Smolenica 1932, Kátlovce 1936).

Z reklamného letáku firmy

Hasičský voz vynikajúco slúžil aj v roku 1948, ako vidieť i na nižšie priloženom obrázku. Po kliknutí na obrázok sa otvorí článok k tejto udalosti z archívu spoločnosti TASR.

FOTO: V Trnave sa konal 22. augusta 1948 celoslovenský zjazd hasičstva za účastí dobrovoľných hasičských zborov z celej republiky. Slávnostné defilé. Foto: Archív TASR, autor K.Cích. Kliknutím na obrázok sa otvorí pôvodný fotočlánok z archívu TASR na www.vtedy.sk

Poznámka: Firma Hrček a Neugebauer bola po páde komunizmu navrátená rodine Hrčekových, i keď v žalostnom stave s prázdnymi halami. Pán Ludvík Hrček (syn posledného majiteľa firmy pred znárodnením), sa i napriek vyššiemu veku rozhodol pátrať po dochovaných výrobkoch firmy svojho otca. Jednou zastávkou na jeho cestách, i keď nie veľmi úspešnou na nové informácie ohľadom trnavského hasičského vozu, bolo i naše mesto, kde osobne navštívil miestny hasičský zbor či žijúceho pamätníka v Domove sociálnych služieb na Kamennej ceste. Pán Ludvík Hrček bol v dobe písania tohto článku stále aktívny pri svojom hľadaní po rôznych miestach bývalého Československa, viď článok púchovských hasičov z roku 2018, ktorý je k nahliadnutiu tu.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.