KACHLE CLUB BOLI NA SEVERNOM PÓLE

  •   

Podľa knihy Kovosmalt 1917-1967 podnik Kovosmalt Trnava dostal zo ZSSR ďakovný dopis za vynikajúcu službu kachieľ Club11, ktoré poslúžili sovietskym bádateľom na severnom póle. História ich vývoja, za takmer 30 rokov výroby v Československu, je popísaná bližšie v tomto článku.

PREDVOJNOVÉ KACHLE CLUB 122 a CLUB 124

Kachle Club,
Katalóg V.J.Rott Praha, 1938

I keď z predvojnových dokumentov nie je jasné, ktorý závod a kedy vyvinul pôvodné kachle Club, dá sa povedať, že jednoznačne presvedčili kupujúcich svojím čistým oválnym Art Deco dizajnom a praktickosťou spaľovať koks a akýkoľvek typ uhlia vyššej alebo nižšej kvality. Kachle mali zadnú liatinovú komoru, ktorá podľa reklamy umožňovala hromadenie a príjemné vyžarovanie tepla. Typ 122 bol odporúčaný na výhrev miestností do 120 metrov kubických a vážil 100 kilogramov. Typ 124 bol o 20 kilogramov ťažší a dokázal rozohriať miestnosti do 170 metrov kubických. 

Farebné kombinácie plášťa a liatinových častí s príklopom boli nasledovné:

  • Svetlovínový plášť, ostatné diely vo farbe vínovočervená majolika
  • Svetlohnedý plášť, ostatné diely vo farbe kávovhnedá majolika
  • Krémový plášť, ostatné diely vo farbe kávovohnedá majolika
  • Svetlozelený plášť, ostatné diely vo farbe olivovozelená majolika

SOCIALISTICKÉ KACHLE CLUB 122

Tím zlepšovateľov trnavského Kovosmaltu sa zameral na zachovanie funkčnosti kachiel pri lepšej cene pre kupujúcich, úspory sa teda dosiahli technickými zmenami jednotlivých dielov, ktoré vyústili do jednoduchšej montáže na výrobnej linke Kovosmaltu Trnava a do nižšej spotreby železného materiálu. Jednalo sa najmä o nasledovné 3 zmeny:

Club 122, Kovosmalt Trnava
  • Vrchný kryt bol vylisovaný spoločne s úchytom na otváranie (predchádzajúci typ mal samostatnú poniklovanú kovovú rúčku primontovanú na vrchný kryt)
  • Spodný diel kachiel bol nižší, čím sa znížila celková výška kachiel o 3 centimetre (nová celková výška 75 cm)
  • Dvierka boli zmenšené a predizajnované do symetricky oválneho tvaru

Vynovený typ tak bol o 5 kilogramov ľahší voči pôvodnému modelu. Kachle boli naďalej zhotovené z oceľových plechov a šedej liatiny. Vnútrajšok bol vyložený a vytesnený šamotom. Povrch zostal vkusne smaltovaný, takže kachle naďalej predstavovali príjemnú súčasť bytového zariadenia.

KACHLE CLUB 11

Club 11, Kovosmalt Trnava

Po vynikajúcich skúsenostiach s remodelovaním modelu Club 122, nastal čas vyvinúť úplne nové kachle zodpovedajúce dobe a požiadavkam zákazníkov, no pri zachovaní legendárneho dizajnu. Vznikol nový model kachiel Club 11. Kachle narástli do výšky (celková výška 88 cm), no hmotnosť sa drasticky zredukovala na 80 kilogramov pri dobrej výhrevnosti pre miestnosti do 100 metrov kubických. A toto už boli kachle, ktoré poslúžili v ubytovni expedície na severnom póle spomínanej na začiatku článku. No ilúzie o tom, ze by si socialistickí bádatelia so sebou ťahali 80 kilogramové kachle na saniach radšej nemajme, iste bol zvolený ľahší spôsob prepravy všetkého nutného pre expedíciu.

Keďže kachle rady Club sa vyrábali súbežne i v Kovosmalte Fiľakovo a pre Kovosmalt Trnava bolo určené vyrábať iné produkty pre svetlejšie zajtrajšky než kachle, Club11 okolo roku 1962 definitívne opustil trnavské výrobné linky. U posledných modelov sa naďalej zachovala snaha o zjednodušenie výroby, snáď najmarkantnejšou finálnou zmenou bolo zjednodušenie predných dvierok, ktoré boli na posledných modeloch lisované z jedného kusu plechu.

A v prípade, že akékoľvek kachle Club 11 máte doma, jednoduchým podvihnutím vrchného krytu zistíte či boli vyrobené v Trnave alebo vo Fiľakove.


  •   

2 komentáre k “KACHLE CLUB BOLI NA SEVERNOM PÓLE”

    1. Kovosmalt v návode pre Club 11 uvádzal ako palivo hnedé uhlie, čierne uhlie a koks každej akosti, no primárne v nich najlepšie horel koks.
      Kachle Club 22 boli už stavané na menej hodnotné palivá akými boli uhoľný prach a hnedé uhlie.
      Keďže drevené pelety majú podobnú výhrevnosť ako hnedé uhlie, pelety budú výhrevnosťou dobré pre oba typy kachieľ, aj keď pre Club 22 budú teoreticky o niečo vhodnejšie.
      Toľko teória, v kľude si prakticky preverte ako Club11 zaberie s modernými peletami. Až by sa dalo, napíšte prosím ako to dopadlo, bude to cenná rada pre ostatných majiteľov Clubiek.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *