ŠKODA 1203 M


Nový model prichádza

V roku 1985 bol uvedený modernizovaný model Š1203M, ktorý sa stal historicky prvým sériovým automobilom s  výrazným vkladom konštrukčnej kancelárie TAZ Trnava. Ako základ poslúžila pôvodná Škoda 1203, ktorej vývoj začal ešte v roku 1955 v Škode, inými slovami sa na naozajstnú veľkú modernizáciu Trnavou čakalo predlhých 30 rokov.

MODELOVÝ ROK 1985

Výroba Škody 1203 bola spustená v TAZ Trnava v roku 1974, už vtedy sa jednalo o technicky a morálne zastaralé vozidlo. Prvotný model sa vyrábal paralelne v Škode Vrchlabí a v TAZ Trnava, počas niekoľkých rokov prebehlo niekoľko funkčných vylepšení (brzdový systém, zapaľovanie, nový rozdelovač či lepší karburátor). Až na zmeny pôvodnej mriežky a nárazníkov išlo o skryté modernizácie vozidla a tieto zmeny neboli príliš zvonku viditeľné. Histórii tohto pôvodného modelu sa bude venovať samostatný článok.  

Tá pravá veľká modernizácia bola predstavená až v roku 1985. Ako písal vtedajší časopis Automobil 2/1986, išlo o „odpoveď trnavských konštruktérov, robotníkov a technikov na kritiku užívateľov“.

KOMBI DE LUX KL
(Microbus De Lux)

Automobil bol v rámci ekonomických možností prebudovaný, medzi najviac viditeľné zmeny patrilo odstránenie previsu (šiltu) nad čelným sklom, čím sa dosiahlo zníženie aerodynamického odporu. Pre lepšiu viditeľnosť sa použili nové halogénové svetlomety s ovládaním sklonu a k nim pribudli nové smerové svetlá. Na väčšine modelov pribudli stúpadlá pod dverami na ľahšie a bezpečnejšie nastupovanie.

SANITKOVÝ AUTOMOBIL SA

Hlavnou zmenou na mechanických skupinách bol väčší motor. Predĺžením zdvihu zo 75 na 88 milimietrov  sa podarilo zvýšiť objem na 1433 cm3, no dosiahnutie tohto riešenia si vyžiadalo kompletne prerobiť blok motora. Vďaka súčasnému zvýšeniu kompresného pomeru na konečných 8,7:1 tak nový motor Š 776.14 dosahoval výkon 42kW pri 4500 otáčkach za minútu, najvyšší krútiaci moment 105Nm bol však dosahovaný už pri 2500 otáčkach.

VALNÍKOVÝ AUTOMOBIL (ROL) VA

Prevodovka bola 5 rýchlostná, nová spojka Fichtel & Sachs v prevodovke bola príjemným prekvapením. Suchá jednolamelová spojka o priemere 190 mm bola riešená licenčne od západonemeckej firmy Fichtel & Sachs. Spojky od tejto firmy boli zvolené pre celý rad osobných a nákladných vozidiel v československom automobilovom priemysle. Ako miesto licenčnej výroby v Československu boli zvolené TAZ Trnava. Pre zaujímavosť treba dodať, že výroba rôznych druhov spojok zostala naďalej v rovnakej hale i v 90-ich rokoch, no bolo to už pod hlavičku pôvodného vlastníka licencie, firmy Sachs, ktorá odkúpila výrobné haly ako zahraničný investor. Táto výroba, zotrvala do dnešných dní pod logom materskej firmy ZF Slovakia.

SKRIŇOVÝ DODÁVKOVÝ AUTOMOBIL (VAN) SD

Ďalšou z kľúčových zmien boli kotúčové brzdy prednej nápravy.

Pohodlie posádky malo zabezpečiť nové zadné kúrenie u mikrobusových variant.

Celkovo sa vyrábalo 7 variant Škody 1203M, najxtrémnejšou variantou bol Š 1203 M – PA, pohrebný automobil. Bol určený pre prepravu 2 osôb v kabíne a 2 rakiev a užitočného nákladu v nákladnom priestore, v ktorom boli vodiace koľajnice a vyklápacie okienka. Typickým prevedením tejto verzie PA bola čierna varianta automobilu s matnými oknami priamo od výrobcu.

NOVÉ TECHNICKÉ PARAMETRE

MONTÁŽNY AUTOMOBIL (COM) MA

Najlepšie merateľným výsledkom všetkých zmien sú technické parametre modelu Š1203M. Najvyššia rýchlosť už bola 110 km/h namiesto pôvodných 90 km/h. Zrýchlenie z 0 na 80 km/h sa zlepšilo o 8 sekúnd a trvalo 20,5 sekundy. Znížená spotreba podľa EHK predstavovala 11 l / 100 km pri rýchlosti 90km/h alebo 12,5 litrov na 100 kilometrov v mestskej prevádzke.  Výrobca predpisoval používať benzín Špeciál o oktánovom čísle 90.

Maximálna užitočná hmotnosť nákladu bola závislá od varianty automobilu, mikrobus štandard mal povolených 750 kilogramov nákladu, no valník bez plachty až 1000 kilogramov. Valníková varianta mala špecifické technické riešenia, ktoré na jednej strane vynucovali nižšiu maximálnu rýchlosť na 100km/h kvôli bezpečnosti, na druhej strane bola k dispozícii o 25 litrov väčšia nádrž a iný typ zadných združených svetiel.


3 komentáre k “ŠKODA 1203 M”

  1. Dle televizních záběrů měl modelový rok modernizované 1203-m vypadat odvážněji. Na karoserii ale nakonec prošlo asi pouze aerodynamické zlepšení čela, které mělo přinést úsporu cca litru benzínu na 100 km.
    Nemáte větší foto televizí inzerované úpravy? Snad musela být zveřejněna nejen televizní relací, viz https://www.youtube.com/watch?v=-9axpFvtMo8

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.